Šovinisticky stálý jako... SOUDAL

Čas nutný k přečtení
1min
Již přečteno

Šovinisticky stálý jako... SOUDAL

0 comments

Není to tak dávno, co jsem popisovala svoje postřehy z reklam
zaměřených na stavební potřeby. V této branži se totiž pohybují
především majitelé stavebních firem, zedníci, stavaři, tesaři,
dráteníci a já nevím, kdo ještě, zkrátka převážně muži. Ženám, které
muže při nákupu těchto podivných pomůcek, nevzhledných trubek,
zbytečných šroubků a smrdutých materiálů občas doprovázejí, je dáno
slovo pouze v případě, že se jejich velký stavitel rodinného hnízda
není schopen rozhodnout, zda bude dlaždičky v koupelně tmelit modře
nebo růžově. Po dramatické rodinné bitce se pokorně vrátí ke
klasické bílé. O tomto podivném odvětví tedy skutečně můžeme říci,
že ji vystihuje slogan - určený sympatičtějšímu tmelícímu materiálu
- "chlapi sobě". Jak vypadají reklamy na stavební a související
potřeby?

V tomto směru je stálicí firma SOUDAL, která již několik let
urputně upozorňuje na své výrobky prostřednictvím reklamních
kampaní. Čtenářům budou jistě známy některé z jejích billboardů,
které jsem již zařadila do své sbírky sexistických skvostů:
"Univerzální silikon" a "Udělala jsem si to sama". Tvůrci reklam pro
firmu SOUDAL zjevně bojují o přední místo v budoucí sbírce
sexistických hrůz, která snad jednou vyjde pro pobavení - tou dobou
již uvědomnělého - národa knižně. Aby toho totiž nebylo málo,
přisadili si tentokrát u SOUDALů také s rasistickým nátěrem.

moridlo.gif

Kromě sloganu "čistá jako..." kde se můžeme jen domýšlet, zda tím
reklama naráží na panenskou čistotu či bělost kůže modelky, sloganem "barevně
stálá jako..." dívka černé pleti upozorňuje na SOUDALovo mořidlo.
Mořidlo, ta divná srdutá hmota, kterou jsme nazvali tak příznačným
jménem. Mívali jsme mořidlo doma v komůrce. Jako malé dítko jsem se
v něm jednou patlala a pak jsem si jej smývala ještě dalších deset
dní z rukou, ze šatů nepustilo nikdy. Skutečně milá zkušenost, určitě
bych chtěla, aby mě někdo přirovnal k mořidlu!

SOUDALova reklama s mořidlem se celkem příznačně objevila krátce
poté, co pomalu odezněla kapaň proti xenofobii a rasové
nesnášenlivosti. Paradoxně také jeden z těchto billboardů použil pro
vyjádření "barevnosti" lidské pleti její přirovnání k plechovce s
barvou. "Nenaučíme-li se respektovat různé barvy pleti, pak nám to
skutečnost natře"...

Klíčová slova: 
Hodnocení: 
Zatím žádné hodnocení
Jedličková, Petra. Šovinisticky stálý jako... SOUDAL. Ikaros [online]. 2001, ročník 5, číslo 7 [cit. 27.1.2015]. Available at World Wide Web: http://ikaros.cz/node/10763. urn:nbn:cz:ik-10763. ISSN 1212-5075.

automaticky generované reklamy
registration login password