Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Junior Internet 2008

Čas nutný k přečtení
5 minut
Již přečteno

Junior Internet 2008

0 comments
Autoři: 

Devátý ročník konference Junior Internet proběhl v sobotu 29. března 2008 ve velké aule FHS v Jinonicích. Stejně jako v předchozích letech se akce konala pod hlavičkou Března - měsíce internetu, a program se skládal z několika částí, přičemž tou nejdůležitější bylo vyhlášení vítězů jednotlivých soutěží. Druhou hlavní částí pak bylo pásmo odborných přednášek a prezentací na různá témata – od internetové reklamy přes mobilní technologie až třeba po práci nevidomých s výpočetní technikou.

Pro letošní ročník bylo vyhlášeno celkem šest soutěží: soutěž webových stránek JuniorWeb, soutěž větších (týmových) webových projektů JuniorProject, soutěž designu a grafických návrhů JuniorDesign, soutěž povídek, básní a dalších literárních děl JuniorText, soutěž webových prezentací pro města, obce, regiony apod. JuniorErb a konečně soutěž aplikací a her pro mobilní telefony JuniorMobil. Soutěží tedy rozhodně nebylo málo, protože jen letos přibyly tři nové – a to Project, Erb a Mobil. Navíc se většina z nich ještě dělila do dvou věkových kategorií (do 15 let a od 15 do 18).

Vyhlašování výsledků soutěže/tomboly

Vyhlašování výsledků soutěže/tomboly

Podívejme se na výsledky. V soutěži JuniorWeb zvítězili Jan Nohejl (15 let) s webovými stránkami MikroBlogy a Ondřej Machala (18 let) s inzertní webovou službou OnlineProdej. V podobně zaměřené soutěži JuniorProject vyhráli Valentino Todarello (15 let) s literárním serverem Pište povídky a Antonín Šebík (17 let) s odborně zaměřeným webem Vše o HW. Za grafiku a design získali ocenění Filip Rojík (15 let) za právě dokončované stránky Zanadávej si! a také Nela Pokorná, jejíž kresby a koláže jsou k vidění na jejím webu Perfect Dreams.

Vítězem soutěže JuniorText byl Ondřej Mergl (17 let), jehož příběh pojednával o nebezpečí na netu, a navíc byl tvořený jen ze slov začínajících na P a S. Speciální cenu dostal i Bohuš Vlačuha (14 let) za svoji báseň na téma „Internet – dobrý sluha a zlý pán“. Mezi tvůrci webových stránek měst a obcí zvítězil Miloš Havlíček (14 let) za neoficiální stránky městyse Dolní Cerekev a Jan Kramář (18 let) za prezentaci města Kojetín. Do soutěže pro mobilní telefony se zatím přihlásili jen dva lidé, cenu získal Adam Lysák (17 let) za aplikaci Bluetooth File Manager.

Co se odborných přednášek týče, byly velmi rozmanité. Mezi pravidelné hosty „březnových“ akcí patřili například pan Jaroslav Winter, který hovořil o aktivitách Sdružení BMI, a Pavel Vichtera z projektu Safer Internet, který pustil některé klipy propagující bezpečnější využívání online služeb. Junior Internet má také přesah i do dalších zemí – patří mezi ně Slovensko, Polsko či Francie. Konkrétně o odlišnostech slovenské verze soutěže nám přišel povídat Michal Klembara. Popsal dvoukolový způsob volby výherců, zmínil počet přihlášených projektů (260) a jednotlivé soutěžní kategorie (Web, Erb, Text a Design). Připomněl také, že v polovině dubna ještě proběhne konference ve Wroclawi v Polsku, kde se sejdou vítězové z jednotlivých zemí.

Jak jsem předeslal již v úvodu, jedním z hostů byl i nevidomý uživatel. Lukáš Otáhal nám předvedl, jak je možné i přes takové postižení velmi dobře pracovat s programy či surfovat po netu. Zatímco někteří preferují třeba Braillův řádek (hmatové výstupní zařízení), pan Otáhal si oblíbil prostý výstup hlasového syntetizátoru. S jeho pomocí čte texty na stránce, dokáže se navigovat, a také kontrolovat, co sám napsal. Samozřejmě s tím souvisí i znalost psaní „všemi deseti“ a naučení se všech možných klávesových zkratek. Hlasový výstup je navíc možné využít i u moderních telefonů (např. se systémem Windows Mobile), takže si lze nechat číst nabídky menu, předčítat SMS zprávy apod.

I velká aula byla bezmála plně obsazena

I velká aula byla bezmála plně obsazena

Vystoupili i zástupci velkých společností. Projektový manager Seznamu Josef Šíma si připravil téměř výukovou přednášku na téma přípravy projektů – od vize a zadání přes specifikaci, oponenturu, projektový plán a samotnou implementaci až po testování, spuštění a následné vyhodnocení. Šlo sice primárně o pohled Seznamu, ale přesto se jednalo o zajímavé body použitelné v každém větším projektu. Pavel Kunert ze společnosti CzechComputers následně hovořil o vzniku a historii tohoto významného e-shopu. Zdůraznil zejména význam komunity uživatelů, kterou si společnost buduje (ať už na diskusích u jednotlivých produktů nebo spoluprácí na tvorbě obsahu – od obrázků po uživatelské recenze).

O významu komunit hovořil také David Antoš (Lupa), který se zaměřil na jednotlivé komunitní služby a komunitní portály, které takové služby zastřešují (viz známé příklady typu MySpace, Facebook apod.). Věnoval se i otázce přenášení sociální sítě (tedy osobních informací a vazeb na ostatní) mezi různými službami, čemuž se věnují některé iniciativy jako OpenID, OAuth a další. Představil také chystaný projekt Bomba. Další přednášející, kterým byl Radim Hasalík (ITbiz), se zase podíval na blogy a jejich současné trendy. Ty spočívají ve změně formy i obsahu oproti klasickému textu – objevují se tak třeba videoblogy s multimediálním obsahem nebo mikroblogy s velmi krátkými zápisky.

Nechyběly ani cenné rady od lidí, kteří se v té či oné oblasti pohybují. Karel Sasín (Axima) se podělil o své zkušenosti z vývoje her a aplikací pro mobilní telefony. Popisoval nekonečné souboje s kompatibilitou, která je i mezi jednotlivými modely velmi špatná. Jako perspektivní trend ale vidí například propojení datové komunikace se systémy lokace typu GPS. Poslední přednášející, jímž byl Lukáš Stibor (Cleevio), se zaměřil na internetovou reklamu. Nejprve krátce pohovořil o jednotlivých typech (např. kontextová reklama, výměnné reklamní systémy, bannery, pop-up okna apod.). Následně poradil, jaká reklama se hodí pro které webové stránky (rozdělení vycházelo zejména z počtu unikátních návštěvníků).

Kromě výše uvedených přednášek také probíhala tradiční burza internetových projektů, losovaly se velmi zajímavé ceny z tomboly a mezi účastníky byla v jednu chvíli rozhozena také klubíčka, ze kterých všichni následně vytvářeli krásně zašmodrchaný internet. Ve vedlejší místnosti také paralelně proběhla vědomostní soutěž pro mladší účastníky a Kamil Zeman (mimochodem loňský vítěz soutěže JuniorDesign) si letos o webdesignu připravil vlastní krátké povídání.

Do internetu tvořeného vlnou a provázky se zapojil skoro každý Server s největším počtem přípojek pak ale musel uklízet ;-)

Do internetu tvořeného vlnou a provázky se zapojil skoro každý; "server" s největším počtem přípojek pak ale musel uklízet ;-)

Zkrátka Junior Internet byl jako vždy plný mladých lidí, které spojuje záliba v moderních technologiích, tvůrčí duch a zejména touha něco se naučit a něco dokázat. Přejme tedy jim hodně štěstí a mnoho úspěchů do dalších projektů. A organizátorům držme palce, ať se Junior Internet vydaří i příští rok, kdy proběhne již jubilejní desátý ročník.

Klíčová slova: 
Hodnocení: 
Průměr: 5 (1 hlasování)
RYLICH, Jan. Junior Internet 2008. Ikaros [online]. 2008, ročník 12, číslo 4 [cit. 2024-11-13]. urn:nbn:cz:ik-12759. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/12759

automaticky generované reklamy