Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Festival SIGNAL 2017

Čas nutný k přečtení
4 minut
Již přečteno

Festival SIGNAL 2017

0 comments
Autoři: 

Ve dnech 12. až 15. října 2017 se v centru Prahy konal v pořadí již pátý ročník festivalu světla a světelného umění SIGNAL. Na mnoha místech Prahy se tak rozzářily světelné instalace, audio-vizuální prvky video-mappingy promítané na budovy a další zajímavé doprovodné akce.

Pro zájemce, fanoušky a návštěvníky bylo letos připraveno 20 instalací od umělců z 10 zemí světa a řada doprovodných akcí, jako například festival Transmit, jednodenní videomappingové pásmo Kafka 4ever u pomníku Franze Kafky, či jednodenní (jednovečerní) výstava / večírek / setkání vizuálních umělců BYOB (Bring Your Own Beamer) v Chemistry Gallery. Jednotlivé instalace jako tradičně doplňovala síť SIGNAL Pointů a Food Pointů s občerstvením a festivalovým merchandisingem.

Festival jako takový odstartoval ve čtvrtek 12. října 2017 na náměstí Míru, kde ředitel festivalu Martin Pošta přivítal první účastníky a slavnostně rozsvítil video-mappingovou instalaci Caryatids francouzského umělce Yann Nguema ze skupiny EZ3kiel, která se promítala na budovu kostela sv. Ludmily.

Instalace Caryatids na náměstí Míru SIGNAL Point a Food Point na náměstí Míru
Vlevo: instalace Caryatids na náměstí Míru; vpravo: SIGNAL Point a Food Point na náměstí Míru

Co se týče dalších instalací, program festivalu (resp. jednotlivé zastávky) byl letos poprvé rozdělen na dvě trasy – jedna z nich vedla po centru Prahy, druhá vedla po Vinohradech.

Co se týče „hlavní“ trasy v centru Prahy, asi vizuálně nejzajímavější byla instalace Octopus Garden v zahradě Anežského kláštera (kde byla mimochodem asi nejdelší fronta celého letošního ročníku), stroboskopicky blikající White Circle v DUP39 na Národní a světelný tunel Beyond na Staroměstském náměstí.

Octopus Garden v zahradě Anežského kláštera White Circle v prostorách DUP39 Beyond na Staroměstském náměstí
Zleva: Octopus Garden v zahradě Anežského kláštera, White Circle v prostorách DUP39 a Beyond na Staroměstském náměstí

Zajímavá byla také interaktivní instalace Heardt v Haštalské ulici, kde si lidé mohli uprostřed konstrukce ve tvaru lidského srdce zahrát na klavír, instalace Henge (připomínající Stonehenge) v paláci U Stýblů, Wave Interference z rozpohybovaných světelných trubic v Colloredo-Mansfeldském paláci či Mecaniques Discursives v Cihelné.

Heardt v Haštalské ulici Wave Interference v Colloredo-Mansfeldském paláci Mecaniques Discursives v Cihelné
Zleva: Heardt v Haštalské ulici, Wave Interference v Colloredo-Mansfeldském paláci a Mecaniques Discursives v Cihelné

Mezi další zastávky patřil například #glass na náměstí Republiky, skleněná (zrcadlová) socha ve stylu origami juxtaposition na Kampě, projekt Anonymous Illusion studentů AVU na Ovocném trhu, instalace Hladina a Database v Klementinu či minimalistický Constrained Surface u kláštera sv. Anežky České.

#glass na náměstí Republiky Juxtaposition na Kampě Database v Klementinu
Zleva: #glass na náměstí Republiky, juxtaposition na Kampě a Database v Klementinu

Nechyběl ani tradiční stereoskopický (tj. trojrozměrný) video-mapping na Tyršův dům – tentokrát pod názvem Multiverse. V Hybernské ulici pak probíhal ještě jeden video-mapping s názvem Second Litany, který působil trojrozměrně i bez stereoskopických brýlí.

SIGNAL 3D zóna u Tyršova domu Stereoskopický video-mapping Multiverse Second Litany v Hybernské ulici
Zleva: SIGNAL 3D zóna u Tyršova domu, stereoskopický video-mapping Multiverse a Second Litany v Hybernské ulici

Co se týče „vinohradské“ trasy, jejím startovním bodem byl již zmiňovaný video-mapping Caryatids na kostel sv. Ludmily na náměstí Míru. Trasa dále pokračovala přes vizuálně velmi zajímavý AXIOM na náměstí Jiřího z Poděbrad, až po instalace SOAR v sadech Svatopluka Čecha a Submergence v Riegrových sadech.

AXIOM na náměstí Jiřího z Poděbrad SOAR v sadech Svatopluka Čecha Submergence v Riegrových sadech
Zleva: AXIOM na náměstí Jiřího z Poděbrad, SOAR v sadech Svatopluka Čecha a Submergence v Riegrových sadech

Završením vinohradské trasy byla multimediální hudební instalace Man Machine v prostorách sportovního centra TJ Sokol. Autorem instalace byl výtvarník a hudebník Vladimir 518 ve spolupráci se skupinou SPAM.

Schody k TJ Sokol na Vinohradech Hudební instalace Man Machine Hudební instalace Man Machine
Zleva: schody k TJ Sokol na Vinohradech a hudební instalace Man Machine Vladimíra 518

Vzhledem k tomu, že se letos jednalo o jubilejní pátý ročník, připravili si pořadatelé i jednu specialitu – na náměstí Míru probíhala každý den jednou za večer i retrospektivní projekce všech video-mappingů na fasádu kostela svaté Ludmily. Na Staroměstském náměstí video-mapping tentokrát nebyl (a tedy ani žádná retrospektiva), ale již zmiňovaný tunel Beyond to návštěvníkům imho více než vynahradil.

Festival SIGNAL je dlouhodobě (nebo alespoň po dobu své pětileté existence) jednou z nejzajímavějších každoročních kulturních akcí s přesahem do světa technologií; a ani poslední pátý ročník nebyl výjimkou. Pořadatelé tentokrát sice neměřili návštěvnost, ale předpokládají, že byla opět o něco vyšší než loni.

Ani festivalu SIGNAL se ale nevyhla určitá „komerce“ a kromě již tradičních stánků s merchandisingem nebo placených instalací (v Colloredo-Mansfeldském paláci, v Zrcadlové kapli, U Stýblů, v DUP 39 a u Tyršova domu) se na „festivalové mapě“ objevily i „promo“ zastávky jako Samsung Story Cube, či Canon Foto Hub.

SAMSUNG Story Cube SAMSUNG Story Cube CANON Foto Hub CANON Foto Hub
Vlevo: SAMSUNG Story Cube; vpravo: CANON Foto Hub

Mimochodem, když už je řeč o mapě, nepříliš příjemnou novinkou letošního ročníku byla i nutnost pořídit si buď papírovou mapu na SIGNAL Pointu, nebo si ji koupit formou mikro-platby (za 29 Kč) v mobilní aplikaci. Není to nic zásadního, ale minimálně v aplikaci byla mapa vždy dostupná, stejně jako na webu – ale letos trasa (resp. trasy) na webu vůbec ve formě mapy nebyly – zřejmě proto, aby byli uživatele lépe motivováni k nákupu.

SIGNAL info & merch Siluety na Kampě Fronta na Staroměstském náměstí Tomáš Třeštík v zahradě Anežského kláštera
Zleva: SIGNAL info & merch, siluety na Kampě, fronta na Staroměstském náměstí a Tomáš Třeštík v zahradě Anežského kláštera

Vzhledem k tomu, že festival probíhá za podpory hlavního města Prahy, městských částí Praha 1, Praha 2 a Praha 3, Ministerstva kultury ČR a Ministerstva pro místní rozvoj ČR; a za podpory asi dvaceti komerčních partnerů (Mercedes-Benz, Cisco, ČEZ, Samsung, AV Media atd.), trochu to přeci jen zamrzí.

Celkový dojem z festivalu to nicméně nijak zvlášť nepokazilo; stejně jako nevyhnutelné fronty nebo podzimní počasí. Základem každého SIGNALu jsou jednotlivé projekce a instalace, a těch bylo i letos více než dost. Pro mě osobně byla asi nejzajímavější lehce steampunková Octopus Gadren, pestrobarevný AXIOM, audiovizuální tunel Beyond a hudební instalace Man Machine.

Instalace Caryatids na náměstí Míru AXIOM na náměstí Jiřího z Poděbrad Hudební instalace Man Machine Beyond na Staroměstském náměstí Octopus Garden v zahradě Anežského kláštera
Několik "instagramovek" z festivalu SIGNAL (zdroj: Instagram)

Další ročník festivalu SIGNAL by se měl konat od 11. do 14. října 2018. Uvidíme, kolik tras si pro nás pořadatelé připraví a jestli se jim opět podaří překonat každoročně překonávanou rekordní návštěvnost.

Hodnocení: 
Průměr: 5 (hlasů: 2)
RYLICH, Jan. Festival SIGNAL 2017. Ikaros [online]. 2017, ročník 21, číslo 9 [cit. 2024-04-19]. urn:nbn:cz:ik-18162. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://ikaros.cz/node/18162

automaticky generované reklamy