Odborné vzdělávání

Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK modernizuje bakalářský program

English title: 
The Institute of Information Studies and Librarianship updates its bachelor study program
Abstract: 

The Institute of Information Studies and Librarianship at Faculty of Arts of the Charles University in Prague (ÚISK FF UK) responds to current trends in information technologies, information science and professional experience. The winter semester of the academic year 2013/2014 will start start updating the curricula and implement modern ways of teaching of the undergraduate study program titled Information Studies and Librarianship (INSK).

Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK (ÚISK) reaguje na současné trendy ve vývoji informačních technologií, informační vědy a odborné praxe. V zimním semestru akademického roku 2013/2014 zahájí modernizaci a aktualizaci osnov a výuky bakalářského programu Informační studia a knihovnictví (INSK).

Lonská, Pavlína. Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK modernizuje bakalářský program. Ikaros [online]. 2013, roč. 17, č. 11 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/8085>. urn:nbn:cz:ik‐008085. ISSN 1212-5075.

Akademické psaní jako trojský kůň informačního vzdělávání

English title: 
Academic Writing as a “Trojan horse” for Information Education
Abstract: 

This article focuses on the ways that library FEA of the Masaryk University in Brno teachers use an academic writing course to teach students important skills in relation to information education.

Preambule

Následující text by mohl být zajímavý pro všechny, kteří se ve vysokoškolském prostředí pohybují na poli informačního vzdělávání a oblastech souvisejících. Ukazuje, jak je možné poměrně efektivně naučit velkou množinu studentů mnoho nových a potřebných věcí a spotřebovávat jen velmi skromné zdroje. Zajímavý také může být pro novátory a stoupence e-learningu, vzájemného učení, stejně tak jako pro ty, kteří rádi experimentují a objevují nové věci, jako je třeba Dněprostroj.

Nekuda, Jaroslav; Poláček, Jiří. Akademické psaní jako trojský kůň informačního vzdělávání. Ikaros [online]. 2013, roč. 17, č. 6 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/7953>. urn:nbn:cz:ik‐007953. ISSN 1212-5075.

Knižnica ako báza neformálneho vzdelávania

Úvod

Kultúra nie je vždy sila, ktorá určuje konanie a správanie človeka, ale je to súhrn zákonitostí, pravidiel, úzusov atď., ktorými sa konanie človeka stáva poznateľnejším, akceptovateľnejším ním samotným, ale aj celou spoločnosťou. Jednou z ciest ako možno dosiahnuť vyšší stupeň vlastnej identity je vzdelávanie, ktoré vykazuje vysokú konjunktúru zhruba od sedemdesiatych rokov minulého storočia. Je to nový fenomén, ktorý ovplyvňuje aktivity súčasného človeka a núti oblasť kultúry venovať širšiu pozornosť aktívnym formám pôsobenia aj na klientelu verejných knižníc.

Poláková, Ivana; Tuma, Miroslav. Knižnica ako báza neformálneho vzdelávania. Ikaros [online]. 2013, roč. 17, č. 4 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/7917>. urn:nbn:cz:ik‐007917. ISSN 1212-5075.

Manažment znalostí knižnice

English title: 
Knowledge management in libraries
Abstract: 

Libraries play an important role in developing and distributing knowledge. Knowledge management library needs to know to handle the information, the rapid transfer and connection between individuals and their activities. This necessitates control of personnel and technological aspects of knowledge management.

Knižnice vždy zohrávali a zohrávajú významnú úlohu pri rozvoji a distribuovaní znalostí. Znalostný manažment knižnice vyžaduje vedieť nakladať s informáciami, ich rýchly prevod a prepojenie medzi jednotlivcami a ich činnosťami. To nevyhnutne vyžaduje ovládanie personálnej a technologickej stránky manažmentu znalostí. Z toho môžeme konštatovať, že knižnica by sa mala v systéme znalostného manažmentu orientovať primárne na tieto oblasti:

  • poskytovanie služieb pre komunitu užívateľov,
  • zdieľanie informácií a komparácia potrieb užívateľov,
  • analýza dokumentov, triedenie a ich riadenie,
  • budovanie indexov,
  • znalosť aktuálnych databáz,
  • práca s informačnými systémami,
  • nové pokroky vo vyhľadávacích službách,
  • elektronické publikovanie,
  • orientácia na tímovú prácu zamestnancov knižnice,
  • vzdelávanie a rozvoj v knižničných službách,
  • Zvýšenie atraktivity svojich služieb knižnice.
Hvizdová, Eva; Miklošík, Andrej. Manažment znalostí knižnice. Ikaros [online]. 2012, roč. 16, č. 11 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/7732>. urn:nbn:cz:ik‐007732. ISSN 1212-5075.

Katedra knižničnej a informačnej vedy FifUK jubiluje: krátky pohľad na 60 rokov vysokoškolského štúdia knihovníctva

Úvod

Katedra knižničnej a informačnej vedy na Filozofickej fakulte Univerzity J. A. Komenského v Bratislave (FifUK) bola od svojho vzniku až do akademického roku 2002/2003 jedinou katedrou na Slovensku, ktorá zabezpečovala a zabezpečuje vysokoškolskú prípravu knižničných a informačných pracovníkov. Jej 60 ročnú históriu vždy sprevádzal dynamický vývoj v odbore knihovníctva, knižničnej a informačnej vedy, ktorý permanentne ovplyvňoval a ovplyvňuje samotné štúdium, jeho obsah a zamerania. Krátkym pohľadom na počiatky, vývoj a súčasnosť štúdia na katedre si zároveň pripomíname najdôležitejšie medzníky vo vysokoškolskom vzdelávaní knihovníkov a informačných pracovníkov na Slovensku. Filozofická fakulta Univerzity J. A. Komenského v Bratislave bola jeho prvou a desiatky rokov aj jedinou alma mater.

Lichnerová, Lucia; Špániová, Marta. Katedra knižničnej a informačnej vedy FifUK jubiluje: krátky pohľad na 60 rokov vysokoškolského štúdia knihovníctva. Ikaros [online]. 2011, roč. 15, č. 12 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/7287>. urn:nbn:cz:ik‐007287. ISSN 1212-5075.

Soft skills jako součást osobnostně sociálního rozvoje v informační a knihovnické profesi

English title: 
Soft skills as part of personal and social development in the information and library profession
Abstract: 

This article describes the problems of personal and social development in information and library profession. It also deals with implementation soft skills in preparation for their profession.

Osobnostní růst, osobnostní rozvoj či osobnostně sociální rozvoj patří k termínům, na které dnes narazíme s určitou nadsázkou prakticky kdekoli. Nikoho tedy zřejmě nepřekvapí, že se s nimi čím dál tím častěji můžeme setkávat i ve vzdělávací sféře, kde se tyto pojmy objevují především v souvislosti s přípravou na určité profese. Základním východiskem je přitom oprávněný předpoklad, že o skutečně účinném a efektivním pracovním výkonu nerozhodují ani tak faktické odborné znalosti a dovednosti (občas také nazývané jako hard skills), ale daleko spíše dovednosti měkké, průřezové nebo např. životní (McLaughlin, Byers, 2001; Valenta, 2006).

Kolář, Jan; Nehyba, Jan. Soft skills jako součást osobnostně sociálního rozvoje v informační a knihovnické profesi. Ikaros [online]. 2010, roč. 14, č. 9 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/6359>. urn:nbn:cz:ik‐006359. ISSN 1212-5075.

Průmyslové vlastnictví a Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK v Praze

English title: 
Industrial Property and the Institute of Information Studies and Librarianship, Faculty of Arts, Charles University in Prague
Abstract: 

The article focuses on the area of industrial property in relation to the Institute of Information Studies and Librarianship, Faculty of Arts, Charles University, Prague. It summarizes a variety of activities ranging from the inclusion of industrial property topics into courses for students to cooperation with the Industrial Property Office of the Czech Republic.

Poznámka redakce: Text vychází z přednášky připravené pro seminář (resp. workshop) Šíření znalostí o právech z duševního vlastnictví na univerzitách (Disseminating IP Knowledge in Universities), který se uskutečnil ve dnech 2. a 3. 12. 2009 na půdě Úřadu průmyslového vlastnictví (ÚPV).
Jansová, Linda; Pálka, Peter; Papík, Richard. Průmyslové vlastnictví a Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK v Praze. Ikaros [online]. 2010, roč. 14, č. 3 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/5990>. urn:nbn:cz:ik‐005990. ISSN 1212-5075.

E-learningové kurzy katalogizace: novinky 2009

English title: 
E-learning courses on cataloguing: news 2009
Abstract: 

Information about e-learning courses on cataloguing newly released in 2009.

Od 1. dubna 2009 jsou pro knihovnickou veřejnost na adrese http://dlk.cuni.cz/ zpřístupněny další dva e-learningové kurzy; tentokrát se jedná o kurzy pro pokročilejší katalogizátory, věnované jmenné katalogizaci tištěných monografií na úplné úrovni. V únoru 2009 byly vyhlášeny základní kurzy katalogizace pokračujících zdrojů, současná nabídka kurzů tedy zahrnuje:

Lichtenbergová, Edita. E-learningové kurzy katalogizace: novinky 2009. Ikaros [online]. 2009, roč. 13, č. 4 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/5369>. urn:nbn:cz:ik‐005369. ISSN 1212-5075.

Projekt PSPEV (Pražská síť podpory elektronického vzdělávání) byl ukončen, jeho výstupy však bude ještě zhodnoceny

English title: 
PSPEV (Prague Network of E-learning Support) Project is over but its outputs are to be further valorized
Abstract: 

The article sums up basic facts about PSPEV Project (PSPEV stands for Pražská síť podpory elektronického vzdělávání – Prague Network of E-learning Support) which was implemented from 2006 to 2008. The role of the Institute of Information Studies and Librarianship, Faculty of Arts, Charles University, Prague in the project is emphasized.

Na konci srpna 2008 byl po dvou letech ukončen projekt „Pražská síť podpory elektronického vzdělávání“ (PSPEV). Tento projekt probíhal za spolupráce konsorcia, jehož členy byl Institut mikroelektronických aplikací s.r.o.

Vorlíčková, Blanka. Projekt PSPEV (Pražská síť podpory elektronického vzdělávání) byl ukončen, jeho výstupy však bude ještě zhodnoceny. Ikaros [online]. 2008, roč. 12, č. 9 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/4974>. urn:nbn:cz:ik‐004974. ISSN 1212-5075.

Návrh bakalářského programu pro informační profesionály

English title: 
The proposal of the bachelor study program for Information Professionals
Abstract: 

Creation of optimal bachelor study program for information professionals is the main topic of thesis. This program should reflect needs of Czech information society, should be international and fulfill requirements of Bologna Declaration, be based on opinions of professional bodies and guarantee employability of its graduates.
Work methods used were identifying key Czech and foreign materials and their analysis and evaluation, researching graduates and creating a new study program project.
Analysis of the development of the Czech information society and its opportunities creates the preface of this thesis.
The analysis of the European dimension of the topic has been made in the thesis. It is based on the Bologna declaration and its influence on the European Higher Education Area and higher education in the Czech Republic. The analysis of key competencies of information professionals has been made in the thesis as well.
The approaches of chosen professional bodies (ALA, SLA, CILIP) have been analyzed and evaluated to optimalize both the new program and the experiences of partner universities (Metropolitan Manchester University and Fachhochschule Burgenland). The research among graduates demonstrates their employability and how the content of the present study program VOSIS reflects needs of the Czech employment market.
The model of an optimal bachelor program for information management with several specializations has been created as a conclusion. This proposal differs from the running study program VOSIS (Vyšší odborná školy informačních služeb).
The thesis main contribution and innovation is the different view of professions in which library education for public and for professional librarian is different, and where a librarianship is not independent but rather one of many information professions. The proposal pertains to several additional specializations which could be covered by the study program (business information systems, knowledge management, cultural heritage, media, archive systems management usw.).
The final proposal is meant to be one of the possible alternatives for structuring a modern study program for information professionals.
(The abstract refers to the original text.)

Poznámka redakce: Následující text je výtahem z disertační práce autorky obhájené na Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze v únoru 2008.

Bibliografický záznam původní práce:
SLÁMOVÁ, Hana. Návrh bakalářského programu pro informační profesionály [The proposal of the bachelor study program for Information Professionals]. Disertační práce. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví 2008.
Slámová, Hana. Návrh bakalářského programu pro informační profesionály. Ikaros [online]. 2008, roč. 12, č. 5 [cit. 18.04.2014]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/4717>. urn:nbn:cz:ik‐004717. ISSN 1212-5075.

automaticky generované reklamy
Syndikovat obsah